تغذیه ۳-۵ سال

اینم واسه پسر قهرمانم:

تغذیه در سنین 3 تا 5 سالگی

تغذیه کودکان بین ۳ تا ۵ سال هیچ وجه تمایزی با سایر اعضای خانواده ندارد. اگر شما یک رژیم مناسب و متوازن داشته باشید، فرزند شما نیز دارای یک رژیم مناسب خواهد بود. کودکان همانند فتوکپی شما هستند. آنها اول مشاهده کرده و کارهای خانواده را تقلید می‌کنند و سپس از عادات تغذیه‌ای خانواده رونوشت برمی‌دارند.

میز غذاخوری خانوادگی یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که کودکان لحظات شاد را با دیگر اعضای خانواده تقسیم می‌کنند. به فرزندان خود این احساس را اعطا کنید که آنها اعضای مهمی از خانواده شما هستند. سعی کنید رفتارهای لوس آنها را در میز غذا درک کنید. اگر شما مادری شاغل هستید، برای شام اهمیت ویژه‌ای معطوف کنید. این احساس را ایجاد کنید که صرف شام یک گردهمایی خانوادگی شاد و مفرح است.
در حال حاضر بازی، بویژه بازی‌های کامپیوتری برای کودکان بسیار جذاب است. ممکن است آنها دوست نداشته باشند بازیهای کامپیوتری خود را رها کنند. با آنها به صورت جدی صحبت کنید. به آنها بگویید که یک میز غذاخوری یک جلسه خانوادگی است و ارزش کنارگذاشتن بازی برای مدت کوتاهی را دارد. کودکان دوست دارند تا با آنها همانند بزرگسالان رفتار شود. از همه اینها گذشته، آنها هم انسان هستند. زمانیکه به ارزشی که به آنها می‌دهید واقف می‌شوند، شروع به بازیگوشی می‌کنند. شاید شما با نتایج تعجب‌آوری روبرو شوید.
با کودکان خود در خصوص مواد غذایی نظیر شکلات، شیرینی، نوشابه و چیپس صحبت کنید. آنها را قانع کنید. به آنها بگویید که این دسته از مواد غذایی می‌تواند اثرات منفی بر سلامت و رشد آنها برجای بگذارد. عصبانی نشوید و سر آنها داد نزنید. هرگز این حقیقت را فراموش نکنید که اگر می‌خواهید کسی طبق میل شما رفتار کند، تنها راه آن متقاعدساختن وی می‌باشد.
نیازهای کودکان به انرژی و غذا در سنین ۳ تا ۵ سالگی به اندازه زمان نوزادی آنها زیاد نیست. اما یک تغذیه مناسب برای کودکان در این گروه سنی بسیار حائز اهمیت است، زیرا رشد بدن همچنان ادامه می‌یابد. پیشنهاد می‌شود تا کودکان این گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ درصد از انرژی‌های روزانه خود را از هیدروکربورها و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن را از پروتئین‌ها و مابقی را از چربی‌ها دریافت کنند.
مصرف چربی کمتر نمی‌تواند اثرات منفی بر روی بزرگسالان ایجاد کند، اما می‌تواند منجر به کمبود انرژی در کودکان در مقطع پیش از دبستان شود. قبل از سن ۲ سالگی هیچگونه محدودیتی برای استفاده از چربی نیست. در حقیقت کودکانی که از شیر مادر یا شیرخشک استفاده می‌نمایند، مقدار اعظمی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از انرژی‌های روزانه خود را از چربی می‌گیرند. تا سن ۵ سالگی شما باید از میزان مصرف چربی رفته رفته کاسته و مقدار انرژی حاصل از چربی را در دوران پیش از مدرسه حدود ۳۰ درصد نگه دارید.

برنامه تغذیه برای کودک سه ساله

صبحانه:

۱۵۰ میلی‌لیتر شیر + یک عدد تخم مرغ (یک روز در میان) یا پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت) + ۲-۱ قاشق مرباخوری عسل، مربا، شهد انگور یا کره بادام‌زمینی + ۳-۲ عدد زیتون + ۱ برش نازک از نان + نصف گوجه‌فرنگی

نهار:

۳-۱ قاشق غذاخوری کوفته سبزیجات + ۲ قاشق غذاخوری ماکارونی یا ۵-۴ قاشق غذاخوری برنج +۱ عدد میوه کوچک

نیم‌چاشت بعدازظهر

۱ برش کوچک از کیک یا یک فنجان ماست + یک میوه کوچک

شام:

۲-۱ عدد کوفته یا ماهی کبابی + یک پرس سوپ عدس

برنامه تغذیه برای کودکان ۵ ساله:

صبحانه:

۱ لیوان شیر (۱۵۰ میلی‌لیتر) یا یک لیوان آب میوه + ۱ عدد تخم مرغ یا تکه پنیر + ۲-۱ قاشق مرباخوری عسل، شهد انگور، مربا یا کره بادام زمینی + ۳-۲ عدد زیتون + یک برش نازک نان + نصف گوجه فرنگی یا نارنگی،

نهار:

۳-۲ قاشق غذاخوری (یک ملاقه) مرغ با سبزیجات + یک برش متوسط از کلوچه اسفناج + نصف فنجان ماست (۱۰۰ میلی‌گرم) یا ۳-۲ قاشق غذاخوری (یک ملاقه) عدسی سبز + ۳-۲ قاشق غذاخوری گندم جوشیده و کوبیده + نصف فنجان ماست یا یک لیوان شیر

نیم‌چاشت بعدازظهر

۳-۲ عدد شیرینی رولت پنیری کوچک ، ۱ میوه کوچک یا یک فنجان بستنی

شام:

۲ عدد فلفل یا کدوی سبز که داخل آن با برنج و گوشت پرشده باشد + نصف فنجان ماست (۱۰۰ میلی‌گرم) + یک میوه کوچک
معمولاً ۱۲-۶ گرم فیبر در روز برای کودکان در مقطع پیش از مدرسه کافی است. این مقدار فیبر را می‌توان با خوردن ۲-۱ میوه متوسط، ۲-۱ پرس سبزیجات، ۵-۴ برش نان یا گندم، ماکارونی و غیره در روز یا با خوردن یک یا دو بار در هفته از غذاهایی که حاوی حبوبات هستند تأمین نمود.

«این مقاله از وب سایت bebekdoktoru.org استخراج شده است.»
/ 5 نظر / 19 بازدید
مامان نازدونه ها

اگه رعايت بشه كه خوبه اما بعد از چند روز يا مامان تنبلي ميكنه يا بچه نميخوره ولجبازي ميكنه (.

سایبر سافت

سلام ممنون از راهنماییتون و ممنون از وقت و توجهتون، نکته خیلی مهمی بود که بهش توجه نکرده بودم، ممنون [لبخند]