تغذیه در ۶-۹ ماهگی

اینم یه پست مفصل واسه اونایی که مثل من دنبالش هستن:

تغذیه در سنین 6 تا 9 ماهگی

بین ۶ و ۹ ماهگی شیر مادر همچنان بهترین منبع غذایی برای کودک محسوب می‌شود. در شش ماهگی لازم است شروع به دادن غذاهای دیگر به نوزادانی کنید که از شیر مادر استفاده می‌کرده‌اند. ولی غذا دادن بعد از شیر باشه.

غذاهای مکمل به کودک کمک می‌کنند تا توانایی‌های گاززدن و جویدن خود را توسعه ببخشند. جویدن فرایندی است که نیاز هماهنگی بین حرکات دهان و زبان است.
در شروع دوره تغذیه با غذاهای مکمل، نوزادان ممکن است غذاها بویژه غذاهای سفت را با زبان خود به بیرون پرتاب کنند. این واکنش رفته رفته در سنین ۴ تا ۷ ماهگی از بین می‌رود.
نوزاد برای فراگیری عمل خوردن نیاز به زمان دارد. دهان بسته است، می‌جود و قورت می‌دهد و هیچگونه مکیدنی در کار نیست. در این مرحله زبان حرکات پیچیده‌ای نظیر چرخش به جلو و کناره‌ها را یاد گرفته و دیگر به منزله یک عضو بیکار محسوب نمی‌شود. معرفی غذاهای سفت بین سنین ۶ تا ۷ ماهگی به نوزادان بسیار مهم است تا آنها طرز خوردن را فراگیرند.
در این دوران خوردن و نوشیدن با کثیف‌کاری همراه است. بسیار از نوزادان می‌خواهند تا به غذا دست بزنند و خودشان آن را در دهان گذاشته و مجدداً خارج کنند. اجازه دهید تا کودکان این رفتارها را که بخش طبیعی از دوران رشد و نمو آنان است انجام دهند، با این کار آنها حرکات دست و دهان خود را بهبود می‌بخشند.
در فرایند دادن غذاهای مکمل به کودک، برای اینکه کودک مزه غذاهای مختلف را امتحان کند، شما باید در شروع کار به وی پوره بدهید، سپس به سمت غذاهای خیسانده و خمیری رفته و نهایتاً تغذیه با تکه‌های غذا را امتحان کنید. کودکانی که به مدت طولانی غذاهای خیسانده شده می‌خورند، به سختی به سراغ غذاهای سفت می‌روند.  
در این ماه‌ها سوپ میوه یا خمیر سبزیجات یا خیسانده سبزیجات، پودینگ شیر، ماست، پنیر، شهد انگور، بیسکویت کودک، تخم‌مرغ غذاهای اضافی اصلی در برنامه تغذیه کودک می‌باشد.
اگر شما به کودک خود تا سن ۶ ماهگی شیر خود را داده‌اید، زمانیکه به سراغ غذاهای مکمل می‌روید، با ماست، میوه و خیسانده سبزیجات شروع کرده و کم‌کم مقدار آن را اضافه کنید.

چگونه باید این غذاها را به کودک بدهید؟

ماست: باید شیرین باشد. به کودک خود ماست تازه روزانه بدهید. با یک قاشق سوپ‌خوری شروع کنید و ظرف ۷ تا ۱۰ روز مقدار آن را تا یک لیوان آب اضافه کنید. به این طریق شما یکی از وعده‌های غذایی را به ماست تبدیل خواهید نمود.

خیسانده میوه: ابتدا با سیب، موز و هلو شروع کنید. در ابتدای امر یک قاشق سوپ‌خوری خیسانده میوه به کودک خود بدهید. به جای آب‌میوه‌گیری برقی از آب‌میوه‌گیری دستی استفاده کنید. با این کار ویتامین میوه‌ها از بین نمی‌رود. میوه‌هایی نظیر پرتقال، نارنگی، و لیموشیرین در ابتدا باعث ایجاد دل‌درد در کودکان می‌شوند. به همین دلیل است که بهتر است سایر میوه‌ها را پس از ۶ ماهگی به کودک بدهید.


آماده‌سازی میوه:

سیب: یک سیب را شسته و پوست بگیرید و سپس با استفاده از آب‌میوه‌گیری دستی یا غذاساز آن را خردکنید. آن را از میان یک توری دولایه ردکنید و به عنوان آب‌میوه یا خیسانده میوه آن را به کودک بدهید.

هلو: میوه را شسته و پوست بکنید و با استفاده از چنگال آن را خرد کنید. با استفاده از پارچه توری آب آن را بگیریدو به عنوان آب یا خیسانده میوه آن را به کودک بدهید.

پرتقال: میوه را شسته، پوست کنده و فشار دهید.

موز: با چنگال آن را خرد کنید. و با آب‌میوه سیب آن را رقیق کنید.


طرز تهیه خیسانده سبزیجات:

سبزیجات باید تازه و رسیده باشند. شما می‌توانید به ترتیب با سیب‌زمینی، هویچ و برنج شروع کنید.

روز اول: بهتر است با سیب‌زمینی له شده شروع کنید. یک سیب‌زمینی متوسط را به دقت بشویید. آن را پوست کنده و با دو فنجان آب بجوشانید. آب آن را خالی کنید. یک قاشق چایخوری سمولینا به این آب اضافه کرده و آن را بجوشانید تا سمولینا پخته شود و یک قاشق سوپ‌خوری از آن را به کودک خود بدهید.

روز دوم: هویج را با سیب‌زمینی بجوشانید. آب آن را بگیرید. دو قاشق چایخوری سمولینا به این آب اضافه کنید. مخلوط را بجوشانید تا سمولینا پخته شود و تا یک قاشق چایخوری از آن را به کودک خود بخورانید.

روز سوم: کدوی سبز و نخود سبز را اضافه کنید. آب آن را بگیرید. دو قاشق چایخوری سمولینا به آن اضافه کنید. تا پخته شدن سمولینا آن را بجوشانید و تا یک قاشق چایخوری از آن را به کودک خود بخورانید.

روز چهارم: برنج یا نودل را به سمولینا اضافه کنید و آن را به شکل زیر به کودک خود بدهید:


پس از ۳ هفته شما می‌توانید به شرح زیر آن را تهیه کنید:
سیب‌زمینی        نصف یک سیب‌زمینی متوسط
برنج            یک قاشق سوپ‌خوری پر
روغن             یک قاشق سوپ‌خوری پر
آب             دو لیوان آب

طرز تهیه:

سبزیجات و برنج را به دقت بشویید.
سبزیجات را پوست کنده و به قطعات کوچک معکبی شکل تکه تکه کنید. آب را به درون یک ماهی‌تابه کوچک (کاملاً استیل) بریزید. سایر اجزا و مواد را اضافه کنید. درب ماهی‌تابه را بگذارید. سبزیجات را تا آنجا بپزید که نرم شوند.
شما می‌توانید آب سبزیجاتی که پخته‌اید همراه با سمولینا و سبزیجات پخته شده را پس از له‌کردن به کودک خود بدهید.
پس از یک یا دو هفته شما می‌تواند گوشت ریزریزشده را به میزان ۱ کوفته، سبزیجات فصلی را به مخلوط اضافه کرده و سپس گندم وعدس پوست کنده‌شده را اضافه کنید. همچنین می‌توانید جداگانه گوشت ریزریزشده را به صورت کوفته به کودک خود بدهید.
پس از دادن ماست، میوه له‌شده و سوپ سبزیجات می‌توانید صبحانه را شروع کنید.

تخم‌مرغ: از ۶ ماهگی دادن صبحانه را به کودک آغاز کنید. ابتدا با زرده تخم‌مرغ به اندازه یک نخود آغاز کنید. ظرف ۱۵ روز می‌توانید به میزان یک زرده تخم‌مرغ برسید. از دادن تخم‌مرغ به دلیل کلسترول بالای آن، به میزان بیش از ۴ بار در هر هفته اجتناب کنید.

صبحانه: یک قاشق چایخوری پنیر فتا، یک قاشق چایخوری شهد انگور، ۴-۳ بیسکوئیت کودک، زرده تخم‌مرغ به اندازه یک نخود، یک قاشق چایخوری کره را در ۱۵۰ میلی‌لیتر شیر با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با قاشق به کودک بدهید.

یکی از وعده‌های غذایی برای کودکان ۶ تا ۹ ماهه: میوه‌ له‌شده با دو بیسکوئیت کودک.

یک غذای دیگر می‌تواند سوپ سبزیجات یا سبزیجات له‌شده باشد. به عنوان جایگزینی برای ریزریزکردن، شما می‌توانید کوفته غیرفصلی سرخ‌شده یا مرغ خرد شده را به سبزیجات له‌شده اضافه نمایید.

پس از سن ۸ ماهگی، شما می‌توانید لوبیا سبز، نخود و عدس را به سوپ‌های سبزیجات اضافه نمایید.

سوپ‌ حبوبات: سوپ ترخینه غیرفصلی، سوپ عدس می‌تواند پس از سن ۷ ماهگی به کودک داده شود.

شما می‌توانید در ماه هشتم و نهم شروع به دادن ماهی، مرغ، گوشت بنمایید. در این ماه‌ها یکی از غذاهای اصلی می‌تواند ماست باشد.

قبل از خواب یکی از غذاهای اصلی می‌تواند پودینگ شیر باشد.


تهیه پودینگ شیر:

نصف لیوان شیر را با یک قاشق چایخوری برنج مخلوط کرده و خرد کنید، و سپس نیم دیگر شیر را اضافه نموده و هم بزنید. مخلوط را روی شعله کم بپزید. زمانیکه به نقطه جوش می‌رسد، بگذارید به مدت ۵ ثانیه دیگر بر روی دمای کم بپزد. یک فنجان غذاخوری شکر اضافه نموده و هم بزنید. می‌توان پودینگ شیر که در ابتدای امر به صورت مایع به دست می‌آید با استفاده از آرد برنج سفت کرده و آنقدر غلیظ باشد تا بتوان آن را با قاشق به کودک ۲۰ روزه داد.

طرز تهیه پوره جگر:

جگر گوساله یا گوسفند را به دقت بشویید. غشای خارجی را جدا سازید. با استفاده از غذاساز آن را جوشانده، رنده‌رنده کرده و له کنید و سپس به له‌شده سبزیجات اضافه کنید.

طرز تهیه کوفته:

خرده‌های نان را به گوشت گوساله ریزریزشده اضافه کنید و آن را بر روی ماهی‌تابه بدون روغن یا گریل بپزید و سپس به سبزیجات له‌شده اضافه نمایید.

طرز تهیه ماهی یا مرغ:

با استفاده از غذاساز مرغ را خرد کنید. شما لازم است کلیه استخوان‌ها را از ماهی جدا کنید.
برای دو سال اول نباید شیر خود را متوقف کنید. برای هر مدت که می‌توانید شیر خود را به کودک بدهید.
/ 0 نظر / 4 بازدید